SMART- Hedef Analizi

Is hayatinda ve özel hayatta siklikla kullanabilecegimiz SMART Analizi hedef belirlemede essiz bir öneme sahiptir. Daha fazla basari, calisan memnuniyeti, iyi bir egitim, güzel bir görünüm ya da sigarayi birakmak gibi hedeflere sahip olabilirsiniz. Ne yazik ki yalnizca bir kismimiz hedefe ulasmanin verdigi hazzi yasayabiliyor. Nedeni cok basit; uygulanabilir bir hedef belirlemiyoruz ya da hedefi belirliyoruz sonrasini getiremiyoruz. Baska bir degisle hedeflerimizi dogru sekilde formüle edemiyoruz.

Eger bir hedefe ulasmak istiyorsak öncelikle nesnel kriterleri belirlememiz gerekir. Bu kriterler hedef yolculugumuzda bizlere klavuz görevini üstlenecek ve merdivenleri yavas yavas ama emin adimlarla cikmamiza   yardimci olacaktir.





Bir Örnekle SMART

SMART Analizi 5 asamadan olusmaktadir:

Specific ( Belirli )
Measurable ( Ölcülebilir )
Achievable ( Ulasilabilir )
Relevant ( Gercekci )
Timely ( Zamanli )

Sigarayi birakmak isteyen bir tiryakinin SMART Analiziyle hedefine nasil ulasabilecegini inceleyelim.

Ilk düsüncemiz; "Eger sigarayi azaltabilseydim benim icin iyi olurdu."

Belirli: Istegimizi somut olarak belirlemeye calismaliyiz. Bu hedefe ulasmak icin calismaya hazir miyiz yoksa bu yalnizca bir düsünce mi? Somut bir istege sahip olmadigimiz sürece, bu istege ulasmamiz imkansizdir.

Formulümüz: "Daha az sigara icmek istiyorum."

Ölcülebilir: Hedefimizi detayli ve net bir sekilde ifade etmeliyiz. Daha fazla, daha iyi ya da örnegimizde oldugu gibi daha az. Peki bu daha azdan kastimiz nedir? Günde 10 tane, 5 tane  ya da 1 tane mi? Hedefimizin sekillenebilmesi icin ölcülebilirlik basliginda hedefi netlestirmeliyiz.

Formulümüz: "Daha az sigara icmek istiyorum." dan " Artik sigara icmek istemiyorum:" durumuna dönüsür.

Ulasilabilir: Bu asamada, hedefimizin ulasilabilir olduguna ikna olmamiz gerekiyor. Olabilirligine inanmadigimiz  bir hedefe ulasmamiz imkansizdir. Eger büyük ya da zor bir hedefe sahipsek, hedefimizi kücük parcalara ayirarak devam edebiliriz. Her kücük asamadan sonra hedefimizin uygulanabilirligini test etmemiz faydali olacaktir.

Formulümüz: Günlük sigara limitimi 10 taneden 6' ya indirecegim. Sonrasinda 5, 4, 3... gibi. Ve nihayetinde gercekci hedefim; " Sigara kullanmayan biri olmak."

Gercekci: Bu baslikta, sigara kullanmayan biri olmak bizim kesinlesmis hedefimizdir. "Bu hedefin gerceklesmesi halinde ne gibi kazanimlara sahip olacagiz?" "Hayatimiza getirecegi degisimler neler olacak?"  sorularinin cevaplarini düsünme zamanidir. Ancak dikkat etmemiz gereken nokta; tüm enerjimizin bu asamada tükenme riski. Gercekcilik baska bir ifadeyle kirilma noktasidir. Bu noktadan sonra ya yolumuza emin adimlarla devam ederiz ya da bütün emeklerimizi heba olur. Bu risklere karsi, hedefin gerceklesmesi halinde ne gibi kazanimlara sahip olacagimizi ya da isletmemize getirecegi yenilikleri, olumlu sonuclari görmeye calismaliyiz. Kisacasi; optimist yaklasimlar agir basmali.

Zamanli: Gercek bir hedef zaman dilimi belirlenmis bir hedeftir. Bir yil sonra firmamizdaki müsteri memnuniyetini 2 katina cikaracagiz hedefine, 2 yil sonra ulasmissak bu bir yilimizin bosa gittigini ve hedefe ulasamadigimizi gösterir. Bir diger hususta, millet olarak cok sevdigimiz yuvarlak ifadelerin kullanimi. Yakinda, en kisa zamanda, 3 vakte kadar gibi muglak kavramlar.. Net tarih belirlememiz, hedefimiz icin gerceklesme zamanidir.

Formulümüz: "7 gün sonra sigarayi birakmis olacagim."

SMART- Ileri Seviye

Smart Analizi yaninda, uygulama asamasinda dikkat etmemiz gereken birkac önemli husus var. Bu hususlari da  kisaca ifade edelim.

Yazili Ifade: Analizimize baslarken, not tutmayi, dogru ya da yanlis aklimizdan gecen düsünceleri kagida dökmeyi ihmal etmeyelim. Son ulastigimiz nokta neydi;

" 7 gün sonra sigarayi birakmis olacagim."

Cevreye Etkisi: Hedefimizin cevreye etkisini düsünün. Biz bu hedefe ulastigimizda cevremizin tepkisi ne olacak? Onlara fayda saglayacak mi? Onlarin hayatlarini degistirecek mi? Etkileyecek mi?
Cevremizle, hedefimiz üzerine yaptigimiz görüsmelerde olumlu geri dönüsümler aliyorsak, dogru yoldayiz demektir.

Bilincli Yorumlama: Kendimizi sorgulayalim. Bilincli olarak bu hedefe ulasmak istiyor muyuz? Cevabimiz evet ise formulümüzü biraz daha degistirebiliriz;

" 7 gün sonra bilincli ve saglikli yasayacagim."

Cerceveletin: 7 gün doldu ve artik sigara icmiyoruz. Hedefimizdeki gelecek zaman eklerini cikarmanin vakti geldi. Yeni formulümüz: " Ben bilincli ve saglikli yasayan bir insanim."

Cosku Zamani: Uzun ve zorlu bir yolculuk sonunda hedefimize ulasmis durumdayiz. Hayatimiza getirecegi yenilikleri ve sürprizleri yasama vakti. Müsterilerimiz firmamizdan hic olmadiklari kadar memnun ve bu memnuniyet satislarimiza yansidi. Tebrikler:)

Son Formulümüz: " Ben herzaman bilincli ve saglikli yasiyorum. Bundan dolayi kendimi harika hissediyorum:)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder