Management

Kücüklügümden beri basarili insan profillerine, onlarin hayatlarinda yasamis olduklari inis-cikislara, hedeflerine ulasabilmek icin verdikleri mücadeleye ilgi duymusumdur. Kaleme alinmis hayat hikayelerini okurken kendimden birseyler bulmaya calismis, onlarin basarisizliklarini kendi basarisizliklarimla kiyaslamis, basarilarinda kendimde birseyler aramisimdir.

Management bölümümüzde; yönetim konusunu basarili insan profilleriyle birlikte sunmaya calisacagim. Faydali olmasi dilegiyle...




Müsteriyi Anlamak ve Ekonomik Bagimsizlik- Coco Chanel


" Moda rahat ve şık olmak zorundadir." sözü Coco Chanel' i (1883-1971) özetliyor sanirim. Bu sözü söylediginde moda dünyasina olabildigine yabanci yaptigi sapkalari müsterilerine satmaya calisan mütevazi bir isletmeciydi.

1916 yilinda ilk üretimine erkek camasirlari ve kadin sapkalariyla basladi. 1918 yilinda üretmis oldugu kadin pijamalari 20. yüzyil baslari icin alisilmisin disindaydi. O dönem bayan elbiselerindeki zerafet ve incelik tabi bunun yaninda vermis oldugu eziyet ve rahatliktan yoksunluk Chanel' in bayan pantolonu üretimine baslamasina neden oldu diyebiliriz. Moda dünyasinda cigir acan bu kolleksiyonlar bütün dikkatlerin Chanel üzerinde toplanmasina neden oldu. Tepkiyle birlikte kadinlar onun tarzini sevmeye basladilar. 20'li yillara gelindiginde Chanel modanin kalbi Fransa' da bir marka olmustu artik. Şık, zarif ve rahat ürünlerle kendi stilini olusturmus adete kadinlari pesinden kosturur duruma gelmisti. Chanel' in yaptiklari yalnizca inovasyon degil ayni zamanda büyük bir revolüsyondu. 

Chanel' i daha iyi anlayabilmemiz icin onun cocuklugunu incelememizde fayda olacagini düsünüyorum. 12 yasinda annesinin ölümü ve babasinin ona bakmak istememesi sonucu manastirda yasamina devam etti. 3 kardesinin erken ölümü sonrasinda Chanel' in hayatinda yalnizca iki agabeyi kalmisti. Agbeyleri Chanel' e maddi olarak yardimci olurken, bu yardimlar Chanel' de kimseye bagli kalmama ve kendi ayaklari üzerinde durma istegini körükledi. 27 yasina geldiginde ilk dükkanini Rue Canbon yakinlarinda Place Vendame' da acti ve ilk kazanciyla abilerine olan borclarini geri ödedi. 1910 yilinda sapka ve pijama satarak yasatmaya calistigi bu dükkan suan Paris modasinin en önemli yerlerinden biri durumundadir. 1916 yilina gelindiginde magazasina kattigi zincirlerle 300 calisani olan bir isletmeye dönüstü. Yil 1920 yilini gösterdiginde Chanel No: 5 adiyla piyasaya sürdügü parfüm onun bir yilda 10 milyon Frankin üzerinde hasilat yapmasina neden oldu. 1920 yilinin sonunda Chanel' e bagli calisan sayisi 3000' di. Bayanlar bilirler Chanel No: 5 günümüzde dahi en sevilen parfümler arasindadir. Chanel bu hizli büyümesine taki ürünlerini de ekleyerek adeta o dönemde bayanlarin gönlünden gecenleri okumus ve büyük bir müsteri kitlesi kazanmisti.

1971 yilinda yeni bir kolleksiyon üzerinde calisirken, 87 yasinda ünlü ve zengin bir kadin olarak hayata gözlerini kapadi.

Chanel, sifirdan baslayip dünyaca ünlü bir moda devi olurken gecmis oldugu asamalar günümüz isletmeleri icin harika örneklere sahiptir. Bu markanin dogusunda ve büyümesinde benim dikkatimi ceken iki noktayi paylasmak istiyorum. Kazanc ve ekonomik bagimsizlik.

Chanel' in kazanc noktasindaki basarisinin sirri müsterilerini iyi anlamasi ve onlarin ihtiyaclarini zamaninda farkedebilmesi yatiyor. Yapmis oldugu kolleksiyonlarla müsterilerini adete gönüllü birer marketing sorumlusu haline getirmistir. Günümüz icin bu basit bir yöntem gibi görünebilir ancak 20. yüzyilin basinda bu yöntem büyük bir yenilikti. Su sözü aslinda müsterilerine verdigi degeri ve müsterilerinin ihtiyaclarini farketmesini ne güzel acikliyor; " Bir elbise öyle dikilmelidir ki, onu tasiyan kadin o elbiseyle at üstünde oturabilsin."

Channel' de dikkatimi ceken ikinci özellik, ekonomik bagimsizliga verdigi önemdir. Ilk kazanciyla hemen abilerinden aldigi parayi geri ödemesi ve sonraki yillarda krediden ve borctan uzak kalmaya özen göstermesi ancak Chanel' in cocukluk yillarinda yasadigi zor ekonomik sartlarin getirmis oldugu bir tepki olarak aciklanabilir. 

Bill Gates ve Microsoft incelememizde bahsetmis oldugumuz Isletme Misyonu Chanel' de; müsteri memnuniyetiyle kazanc ve ekonomik bagimsizlik olarak sekillenmistir. Chanel ilk magazasindan itibaren müsteri memnuniyeti ve ekonomik bagimsizlik konularinda hep hassas olmus, Isletme Misyonu' na sadik kalmistir.

Ve son olarak onun agzindan kariyerini dinleyelim; " Isim hakkinda ne biliyordum? Hicbirsey. Ben bir revolüsyoner miydim? Bilmiyorum. Bazi dünyalar batarken bazilari yeni dogar. Ben kendi dünyamda sansimi kullanarak yeniden dogdum. Bir yüzyil kadar yasliyim ama yeni stiller ve kolleksiyonlar icin calismaya devam edecegim. Bu hayati ben secmedim, bütün bu basarilar birer rastlantidir.

Ödevlerimiz

- Isletmemizde ürün ve müsteri iliskisi dogru analiz ediliyor mu?
- Kaynaklarimizi nasil kullaniyoruz?
- Müsteri memnuniyeti isletmemiz icin yeterince önemli mi?
- Eger iyi bir kazanca sahip isek, bu kazanctan gelecege gereken yatirimi yapiyor muyuz?

--------------------------------------------------------------


Gücün Isletme Misyonunda Kullanimi- Bill Gates



Bizim ana misyonumuz; " Dünya üzerindeki insanlara ve isletmelere, sahip olduklari potansiyeli göstermek." diye tanimliyor misyonunu Microsoft kurucusu Bill Gates.

1975 yilinda kurulan Microsoft, 1981 yilinda IBM' le antlasarak baslatmis oldugu MSDOS yazilim sistemiyle günümüzde kullanmis oldugumuz bircok yeniligin bas mimaridir desek abartmis olmayiz. Aradan gecen 30 yillik süre zarfinda Microsoft' ta kendini cagin sartlarina göre yenilemis ancak Isletme Misyonu bir kurulus bildirisi olarak varligini devam ettirmistir.

Simdi Microsoft organizasyonunun temel cekirdegini olusturan Isletme Misyonu' nun 3 önemli elementini aciklamaya calisacagiz. 


Ihtiyaclar, Gücler ve Inanclar

Öncelikle ihtiyaclar basliginda hangi sorulara cevap aradigimiza kisaca bir bakalim;

- Müsterimiz kimdir?
- Kimler potansiyel müsteri adaylaridir?
- Kimler müsteri degildir ve neden müsteri olamazlar?

Bu sorular üzerinden organizasyonda ihtiyaclarimizi netlestirmis oluruz. Ihtiyaclar kismindaki sorulara verdigimiz cevaplar neticesinde, peki bu ihtiyaclari karsilayabilmek icin hangi güclere sahibiz? basligina gecebiliriz.

Gücler basliginda sorularimiz su sekilde özetlenir;

- Bizi diger rakiplerden farkli kilan özellikler nelerdir?
- Pazar icerisinde güclü pozisyonda olabilmemiz-kalabilmemiz icin hangi potansiyellere sahibiz?
- Rakiplerimizin güclü yanlari nelerdir?

Gücler kisminda olusturmaya calistigimiz bu sorular, zayif noktalarimizi görmemizi saglarken, hem zayifliklarimizi güclendirmemize hemde güclü yanlarimizi daha da saglamlastirmamiza yardimci olur.

Isletme Misyonu' nun ücüncü elementi inanclar kisminda ise;

- Bu pazar bizim icin neden önemli?
- Hangi ürünleri sunmak istiyoruz?
- Neden mükemmel calismaliyiz?
- Hangi degerlere ulasmayi hedefliyoruz?

seklinde sorulara cevap aranir.

1975 yilinda Microsoft' un bu üc elementi tam anlamiyla netlestirdigi ve uyguladigi söylenemez ancak isletmenin yüzünün bu yöne dönük oldugunu rahatlikla ifade edebiliriz. Kim bilir belkide Bill Gates' in ilk Microsoft' u kurarken hayalleri bu kadar büyükte degildi ancak ilk kuruldugu günden itibaren misyona sadik kalindi ve gelistirilmeye calisildi. Sonrasinda bildigimiz gibi 70 milyar dolar yillik hasilati ve 90 bin calisaniyla dev bir kurulus cikti karsimiza.

Ödevlerimiz

- Organizasyonunuzda tanimlanmis bir isletme misyonuna sahip misiniz?
- Ve bütün tanimlar net ve anlasilabilir mi? Eger degilse; adi gecen 3 elementi kendi organizasyonunuzda nasil tanimlamayi düsünüyorsunuz?
- Önümüzdeki 6 ayda organizasyonunuzda ulasmak istediginiz hedefler nelerdir ve bu hedeflere ulasabilmek icin size yardimci olacak enstrümanlar nelerdir?