ABC Analizi


Ciromuzu en cok etkileyen ürün cesitleri hangileridir? En cok hangi servis hizmetlerimizle müsteri memnuniyetini sagliyoruz? Depomuzda ne kadar ürün bulundurmaliyiz?

ABC Analizi, durum belirleme ve elde edilen verileri önem sirasina göre gruplandirma islemi yapan  aktuel durum analizidir. Yapilan bircok arastirmada- ki ilki Pareto tarafindan 19. yy. da yapilmistir.- olaylarin 80/20 kuraliyla isledigi anlasilmistir. Yani genel itibariyle %80' lik bir sonuc %20' lik bir etkiyle ortaya cikmaktadir. Örnegin; perakende sektöründe faaliyet gösteren bir isletmenin unlu mamüller bölümü, isletmenin % 20' lik kismini olustururken, toplam cironun % 80' ini olusturur. Burada kesin bir yargiya varmak mümkün degildir ancak ana hatlariyla sonuc pek sasmaz. Bu % 80' lik gelir elde ettigimiz unlu mamüller grubu A, % 12' lik gelir elde ettigimiz diger grup B ve kalan % 8' lik grupsa C olarak önem sirasina göre bölümlere ayrilir. Böylece hangi noktalar üzerine yogunlasmamiz gerektigi netlesmis olur.


Kategöri A : Büyük öneme sahip, cok degerli
Kategori B : Önemli, orta degerli.
Kategori C : Az önemli, az degerli.

ABC Analizinin Faydalari

- Olaylari, konulari ya da problemleri bölümlere ayrilir ve yapisi tespit edilir.
- Önemli noktalara yogunlasma saglanir.
- Kaynaklar en verimli sekilde kullanilir.

Personel Yönetiminde ABC Analizi

ABC Analizi, calisan performansini ve motivasyonunu arttirabilmek adina personel yönetiminde de kullanilan bir yöntemdir.

Örnegin;

A) Isini iyi yapan calisan
B) Isini yapan calisan
C) Isini yapmayan ya da zorla is yaptirilan calisan

Gruplandirma sonucunda; A grubunda bulunan calisanlarimizin taleplerini karsilayabilmeli, B grubu calisanlarimizin performanslarini daha da arttirabilmek adina tesvik etmeli, C grubu calisanlarimizin ise tesvik ve motivasyon imkanlarimizi kullanarak verimliliklerini arttirmaliyiz.

Unutmayalim, personel yönetimi ya da insan kaynaklari icin firma calisani müsteridir ve eger müsteri memnun degilse hatanin büyügü isverendedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder