Analiz

Degisim Yönetimi ve Ford 
Company

Günümüz kosullarinda  firmalarin rekabet sartlarina ayak uydurmasi artik olmasi gereken bir durum degil olagan bir durum haline gelmistir.

Önemli buldugum isletmeler üzerine yaklasik 3 yildir yaptigim incelemeler sonucunda birbirinden cok farkli görünen firmalarin degisim yönetimi uygulamalari noktasinda benzerlikler gösterdigini rahatlikla söyleyebilirim.

Büyük otomotiv devi Ford Company, Ingiliz Havayolu Sirketi British Airways ya da Isvec bayrakli Ikea. Ortak noktalarini degisime direnmek yerine, degisimi yönetmek ve onunla birlikte büyümek olarak belirlediler. Uzun yillar ayakta kalabilmelerinin bir sirri da "degisimi yönetmek"ti.

Bu yazimizda degisim yönetimini temel stratejileri arasinda gören Ford Company üzerine kücük capli bir degerlendirmede bulunacagiz.

Dünya genelinde 164.000 calisani, 129 Milyar Dolar yillik hasilati ve yüzyillik gecmisiyle Ford Company...1900'lerin basinda kurulmus, 2011 yilina gelinceye kadar gecen bir asirlik dönemde degisim yönetimini dogru kullanarak, dünya otomotiv sektörünün liderlerinden biri olarak kalmayi basarmistir. I. Dünya Savasindan sonra yasanan büyük krizden Ford Company de ciddi anlamda etkilenmis ve bir cok fabrikasini kapatmak zorunda kalmistir. Ardindan patlak veren II. Dünya Savasi cogu insan icin Ford'un sonu olarak degerlendirilmis ama Ford degisime direnmek yerine savas zamani tank üretimine gecerek ayakta kalmayi basarmistir. II. Dünya Savasinin ardindan halka acilmakla kalmamis, G. Amerika, Avrupa, Afrika ve Avusturalya'da fabrikalar acarak yüksek sayida üretime gecmis 20. YY. sanayisinin gelismesinde büyük rol oynamistir.
Ford Company Üretim Bölgeleri

"İnsanlara ne istediklerini sorsaydim, daha hizli giden at üretirdim." diyen Henry Ford otomotiv sektöründe devir atlatan kisi olmustur. Kisilerin isteklerinin ötesinde onlari daha yeniye götürmeyi hedefleyen Ford Company kurulmasinin ardindan henüz on yil gecmis olmasina ragmen calisma saatleri, saatlik ücretler ve  bant isciligi gibi yeniliklerle otomotiv sanayiinde cigir acmistir.


Ford yeteneklerini yenileme cabasiyla birlikte sonuclandirma yoluna girmis ve bir dünya markasi olmayi basarmistir. Dünya'da markalasma problemi yasayan Türk sirketleri icin Ford Company tek basina güzel bir örnek olarak yüzyildir okyanusun ötesinde ve yanibasimizda durmaktadir.


---------------------------------------------------------------------------



SWOT Analizi


Güclü- Zayif Yönler


Firmamizi pazara basarili bir sekilde adapte edebilmemiz icin pazar analiziyle ayni öneme sahip diger bir konu da firma analizidir. Güclü yanlarimiz nelerdir? Hangi yanlarimiz zayiftir? Zayifliklarimizi güce nasil dönüstürebiliriz?


Güclü ve zayif yönlerimizi analiz ederken objektif kalmak zorundayiz. Ne kadar acik ve gercekci olursak analizimizde o derece  basarili olur. Güzelce yazilmis ancak gerceklikten uzak bir Zayif- Güclü yönlerimiz analizi kimseye fayda saglamayacaktir özelliklede firmamiza.






Sanslar ve Rizikolar


Firma analizimizde ic etkenler, yani güclü ve zayif yönlerimize degindikten sonra dis etkenlere yani sanslar ve rizikolar kismina gecebiliriz. Bu bölümde firmamizi dogrudan etkilemeyen ancak gelecekte karsilasabilecegimiz firsatlar yada tehlikeler analiz edilir. Sanslar ve rizikolar analizinde önemli olan firmamizin geleceginde bir öngörüde bulunmak ve simdiden hazirlik yapabilmektir.


Sanslar ve rizikolar analizinde dikkat edilmesi gereken noktalar;


- Ekonomik, toplumsal ve politik degisimler gözönünde tutulur.
- Pazardaki rekabet ortami, yeni pazar kosullari, pazar ici dengeler dikkate alinir.
- Transport, servis hizmetlerindeki degisim


Güclü-Zayif yanlar ve Sanslar- Rizikolar olarak aciklamaya calistigimiz tüm bu firma ici ve disi etkenleri inceledigimiz analize SWOT Analizi adi verilir. ( Strengths- Weaknesses, Opportunities- Threats)


SWOT Analizinde Sik Yapilan Hatalar


- SWOT Analizi bir strateji analizi degil, aksine analizini yapmis oldugumuz firmanin aktuel durumu hakkinda bilgi sahibi olma yöntemidir.


- Yapilan en büyük yanlisliklardan birtanesi de SWOT Analizini yaparken firmamizi tek basina ele alma hatasidir. Gercek bir SWOT Analizinde pazardaki en güclü rakibimizle firmamizin durumu arasinda bir karsilastirma yapilir. Ancak böyle bir kiyaslama sonunda pazardaki konumumuzu net bir sekilde görebiliriz. Bu kiyaslama sonucunda elde edilen verilerin karsilastirilmasi SWOT- MATRIX olarak adlandirilir.


Bu yazimizda kisaca SWOT Analizinin teorik kismini anlatmaya calistik, diger yazimizda bu analizin pratikte nasil uygulandigini görecegiz. Görüsmek üzere:)