Prezentasyon


Iyi bir sunumun 10 Temel Kurali


Anlatmak güzeldir. Kisa, öz ve akici oldugu sürece. Peki ya sunum yapmak? Anlatmak midir yalnizca, yoksa bilgilendirmek, aydinlatmak mi?

Sunum yapmak is hayatinin önemli enstürmanlarindan bir tanesi. Hizli temposuna  ayak uydurmaya calistigimiz 21. yy. her haliyle bizi kendisi kadar hizli ve pratik olmaya zorluyor. Iste böyle bir ortamda iyi bir sunum yapmak; kisaca anlatmak istedigimiz konuyu derinlikleriyle ancak kisitli zamanda, dinleyicilerimizi dogru sekilde bilgilendirme seklinde yorumlanabilir. Bu yazimda iyi bir sunum icin dikkat edilmesi gereken 10 ana kurali kisaca ifade etmeye calisacagim.



Cekici Baslangic: Sunumunuzun basinda anlatacaginiz konu basliklarini kisaca vurgulayin. Istatistiki bilgiler, farkli ve ilginc sorular yada özlü sözlerle giris yapin.

Amacinizi Ifade Edin: Yapmis oldugunuz sunumla neyi amacladiginizi acik sekilde ifade edin.

Cekici Hikaler: Hayatinizdan yada yasanmis olaylardan kücük anekdotlar verin. Bir yada iki kücük hikaye, dinleyicilerinizin dikkatini sunuma yogunlastirmalarina yardim edecektir.

Ayrintilarda Bogmayin, Bogulmayin: Sunumunuzdaki ayrintilari detaylandirip dinleyicilerinizin asil hedefinizden uzaklasmasina neden olmayin. Kisacasi onlari bogmayin!

Vücut Dilinizi Konusturun: Sunumunuzun ürün, dinleyicilerinizde müsteri oldugunu düsünerek, kendinize ve sunumunuza güvendiginizi vücut dilinizle belli edin. Dinleyicilere sirtinizi dönmeyin, onlara karsi güler yüzlü olun. Ellerinizi arkaniza yada önünüze baglamaktan kacinin.

Sesinizi Iyi Ayarlayin: Ses tonunuz ve secmis oldugunuz kelimelere özen gösterin. Ne cok yüksek nede cok alcak sesle konusmayin. Yavas ve tane tane konusmaya dikkat edin.

Argodan Uzak Durun: Argo kelimeleri kullanmaktan uzak durun ancak birkac kücük espriyle dinleyicilerinizin tebessüm etmelerini saglayin. Birkac kücük resimde bu konuda faydali olabilir.

Göz Temasini Ihmal Etmeyin: Dinleyicilerinizle göz temasi cok önemlidir ancak heyecanida birlikte getirir. Sunum yaptiginiz salonda tanidik simalar varsa gözlerinizi onlar üzerinde gezdirebilirsiniz. Unutmayin cok abartmadiginiz sürece dinleyicileriniz sizin kimlere baktiginizi farkedemez.

Pratik Yapin: Sunum öncesinde, ayna karsisinda sunumunuzu kendinize yapin ve eksik noktalar üzerinde iyilestirmeye gidin. Bir kayit cihaziyla hatali yada eksik yanlarinizi daha kolay tespit edebilirsiniz.

Ve en önemlisi: Sunumunuza güvenin ve sunum sonrasinda dinleyicilerinizin size soru sorabilmelerine imkan saglayin. Cevaplarinizin anlasilir ve acik olmasina özen gösterin. Unutmayin ki, son iyiyse, hepsi iyidir;)



----------------------------------------------------------------------------------------
Kim Olursa Olsun Insanları Etkilemenin 10 Yolu


2000’ li yillar ve 21. Yüzyil... Iletisim cagi hic olmadigi kadar insanlari birbirine yaklastirirken fark yaratan birey ihtiyaciyla davranislarimizi yeni dünya düzenine uyma zorunlulugunu da bereberinde getiriyor. Yeteneklerimizi, kazanilmis bilgilerimizi kisacasi bize ait olan tüm özelliklerimizi cevremize aktarabilmek icin  6 milyar dünya vatandasini etkileyebilecek bir yolumuz olmak zorunda. Asagida siralayacagimiz 10 madde belki bu kadar iddiali degildir ancak insanlarla iletisimimizde kolayliklar saglayacagini düsünüyorum.


1. Baska dillerden konusmayi bilin
Baskalarinin diliyle konusmak sizin iletisim tarziniza uygun gelmeyebilir. Ancak unutmamak gerekir ki karsinizdaki kisiyi etkilemek istiyorsaniz onun dilinde, düsuncelerinde ve en önemlisi ilgi alanlarinda dolasabilecek enstrümanlara sahip olmalisiniz. Örnegin inovatif yönü güclü bir kisiyle sanatsal ve kültürel bir sohbet atmosferi olusturarak muhatabinizin dikkatini sizde yogunlastirmasini saglayabilirsiniz. 

2. Cezbedici hikayeler ve analoglar
Biz hikayeleri olaylardan daha hizli hatirlariz. Insanlari kisa surede etkilemek istiyorsaniz kucuk hikayelere ve analoglara basvurun. Boylece insanlarin zihinlerinde daha kalici bir yere sahip olabilirsiniz.

3. Unutmayin: Her an insanlari etkilemek icin bir sanstir
Etkilesim uzmanlari insan davranislarinda ilk intibayi dikkate almakla birlikte sonrasindaki her ani da karsidaki kisinin kisilik analizinde bir veri olarak degerlendirirler. Bundan dolayi karsimizdaki kisiyle gecirdigimiz her an bizim icin etkileme anlaminda bir adimdir.


4. Vücudunuzu Konusturun
Insan iliskilerinin yalnizca sözcüklerden ibaret olmadigini mimiklerin, bakislarin kisaca vücut dilinin de iletisimde büyük bir rol oynagini biliyoruz. Kisaca sözsüz iletisim olarak da tanimlanan bu etkilesim modelinde vücut dilinin inceliklerine sahip olmayi bilmeli ve karsimizdaki kisinin davranislarina gore sözsüz iletisimden faydalanmaliyiz.
  
5. Yakala ve Resmet 
Etkilemek istediginiz kisinin jestleri/mimikleri/davranislari ve ses tonuna gore siz de kendi davranislariniza yön cizerseniz karsinizdaki kisinin yaninizda rahat etmesini saglarken size güvenmeleri icin ilk adimi atmis olursunuz.


6. Network` unuzu kullanin
Olusturmus oldugunuz cevrenizi yeni hedef kitlenize ulasmada bir köprü olarak kullanmayi deneyin. Referanslarinizi etkileyeceginiz kisiye karsi aktif olarak degerlendirin. 


7. Önemli olan erdemli kalabilmektir 
Bir is görüsmesine katilmis olabilirsiniz ya da bir ürün pazarliyorsunuz. Her ne kadar amaciniz karsinizdaki kisiyi etkilemek olsa da önceliginiz erdemli olabilmektir. Bazilarimiz isin kolayina kacip kisa vadede  kazancli cikacagini düsünerek bazi degerlerden taviz verse de uzun vadede geri dönüsümü pek de düsünüldügü gibi olmayabilir. 


8. Anlamak kabul etmek degildir 
Etkilemek istediginiz kisinin sizi anlamis olmasi ifade etmek istediginiz seyi kabul etmis oldugu anlamina gelmez. Bu konudaki endise ve itirazlarini anlayisla karsilayarak muhatabinizin baktigi pencerede oldugunuzu ona hissettirin. 


9. Dogru hareket en yüksek faydayı verendir
Herkes “bunda bana yarar saglayacak ne var?” a yönelir. Isteklerinizi,  karsinizdaki kisinin beklentileriyle örtüstügü noktalari öne cikartarak ortak bir payda da birlestirin. Neticede her iki tarafin fayda saglayacagi bir iletisim gelecege yönelik olumlu sonuclar dogurur. 

10. Ortak noktalarla hedefe ulasin
Insanlar genelde hedefler konusunda kolay anlasabilirken, hedefe giden yolu belirleme asamasinda anlasmazliklar yasarlar. Insanlari etkilemek icin en guzel cikis noktasi, ortak hedefe anlasarak birlikte ulasabilme düsüncesidir. Bu yüzden yapmaniz gereken ilk sey muhattabinizi ortak hedefe ulastirirken basamaklari birlikte cikacaginiza inandirmak ve ona rehberlik etmektir. 




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder