Müsteriyi Anlamak ve Ekonomik Bagimsizlik - Coco Chanel

" Moda rahat ve şık olmak zorundadir." sözü Coco Chanel' i (1883-1971) özetliyor sanirim. Bu sözü söylediginde moda dünyasina olabildigine yabanci, yaptigi sapkalari müsterilerine satmaya calisan mütevazi bir isletmeciydi.

1916 yilinda ilk üretimine erkek camasirlari ve kadin sapkalariyla basladi. 1918 yilinda üretmis oldugu kadin pijamalari 20. yüzyil baslari icin alisilmisin disindaydi. O dönem bayan elbiselerindeki zerafet ve incelik, tabi bunun yaninda vermis oldugu eziyet ve rahatliktan yoksunluk, Chanel' in bayan pantolonu üretimine baslamasina yol acti. Moda dünyasinda cigir acan bu kolleksiyonlar bütün dikkatlerin Chanel üzerinde toplanmasini sagladi. Tepkiyle birlikte kadinlar onun tarzini sevmeye basladilar. 20'li yillara gelindiginde Chanel modanin kalbi Fransa' da bir marka olmustu artik. Şık, zarif ve rahat ürünlerle kendi stilini olusturmus adeta kadinlari pesinden kosturur duruma gelmisti. Chanel' in yaptiklari yalnizca inovasyon degil ayni zamanda büyük bir revolüasyondu.


Chanel' i daha iyi anlayabilmemiz icin onun cocuklugunu incelememiz de fayda olacagini düsünüyorum. 12 yasinda annesinin ölümü ve babasinin ona bakmak istememesi sonucu manastirda yasamina devam etti. 3 kardesinin erken ölümü sonrasinda Chanel' in hayatinda yalnizca iki agabeyi kalmisti. Agbeyleri Chanel' e maddi olarak yardimci olurken, bu yardimlar Chanel' de kimseye bagli kalmama ve kendi ayaklari üzerinde durma istegini körükledi. 27 yasina geldiginde ilk dükkanini Rue Cambon yakinlarinda Place Vendome' da acti ve ilk kazanciyla abilerine olan borclarini geri ödedi. 1910 yilinda sapka ve pijama satarak yasatmaya calistigi bu dükkan, suan Paris modasinin en önemli yerlerinden biri durumundadir. Chanel ismi 1916 yilina gelindiginde magazasina kattigi zincirlerle 300 calisani olan dev bir isletmeye dönüstü. Yil 1920 yilini gösterdiginde Chanel No: 5 adiyla piyasaya sürdügü parfüm onun bir yilda 10 milyon Frankin üzerinde hasilat yapmasini sagladi. 1920 yilinin sonunda Chanel' e bagli calisan sayisi 3000' di. Bayanlar bilirler, Chanel No: 5 günümüzde dahi en sevilen parfümler arasindadir. Chanel bu hizli büyümesine taki ürünlerini de ekleyerek adeta o dönemde bayanlarin gönlünden gecenleri okumus ve büyük bir müsteri kitlesi kazanmisti.

1971 yilinda yeni bir kolleksiyon üzerinde calisirken, 87 yasinda ünlü ve zengin bir kadin olarak hayata gözlerini kapadi.

Chanel, sifirdan baslayip dünyaca ünlü bir moda devi olurken gecmis oldugu asamalar günümüz isletmeleri icin harika örneklere sahiptir. Bu markanin dogusunda ve büyümesinde benim dikkatimi ceken iki noktayi paylasmak istiyorum. Kazanc ve ekonomik bagimsizlik.

Chanel' in kazanc noktasindaki basarisinin sirri müsterilerini iyi anlamasi ve onlarin ihtiyaclarini zamaninda farkedebilmesinde yatiyor. Yapmis oldugu kolleksiyonlarla müsterilerini adeta gönüllü birer marketing sorumlusu haline getirmistir. Günümüz icin bu basit bir yöntem gibi görünebilir ancak 20. yüzyilin basinda bu yöntem büyük bir yenilikti. Su sözü aslinda müsterilerine verdigi degeri ve müsterilerinin ihtiyaclarini farketmesini ne güzel acikliyor; " Bir elbise öyle dikilmelidir ki, onu tasiyan kadin o elbiseyle at üstünde oturabilsin."

Channel' de dikkatimi ceken ikinci özellik, ekonomik bagimsizliga verdigi önemdir. Ilk kazanciyla hemen abilerinden aldigi parayi geri ödemesi ve sonraki yillarda krediden ve borctan uzak kalmaya özen göstermesi ancak Chanel' in cocukluk yillarinda yasadigi zor ekonomik sartlarin getirmis oldugu bir tepki olarak aciklanabilir.

Bill Gates ve Microsoft incelememizde bahsetmis oldugumuz Isletme Misyonu Chanel' de; müsteri memnuniyetiyle kazanc ve ekonomik bagimsizlik olarak sekillenmistir. Chanel ilk magazasindan itibaren müsteri memnuniyeti ve ekonomik bagimsizlik konularinda hep hassas olmus, Isletme Misyonu' na sadik kalmistir.

Ve son olarak onun agzindan kariyerini dinleyelim; " Isim hakkinda ne biliyordum? Hicbir sey. Ben bir yenilikci miydim? Bilmiyorum. Bazi dünyalar batarken bazilari yeni dogar. Ben kendi dünyamda sansimi kullanarak yeniden dogdum. Bir yüzyil kadar yasliyim ama yeni stiller ve kolleksiyonlar icin calismaya devam edecegim. Bu hayati ben secmedim, bütün bu basarilar birer rastlantidir."

Ödevlerimiz

- Isletmemizde ürün ve müsteri iliskisi dogru analiz ediliyor mu?
- Kaynaklarimizi nasil kullaniyoruz?
- Müsteri memnuniyeti isletmemiz icin yeterince önemli mi?
- Eger iyi bir kazanca sahip isek, bu kazanctan gelecege gereken yatirimi yapiyor muyuz?

2 yorum:

Adsız dedi ki...

Moda geçer stil kalır diyerek moda dünyasında cıgır acan bu güçlü kadını anlatış tarzını cok begendım. Kadınlar istediklerinde her seyı basarırların güzel bir örnegi-Özmen-

Oguz Benlioglu dedi ki...

Merhaba Özmen,

Chanel'i anlatmak gercekten zor. Icinde herseyi barindiran asirlik bir hayati var. Dilim döndügünce ifade etmeye calistim. Begendiginize cok sevindim.

Yorum Gönder